______pozwólmy wspomnieniom dzieciństwa______


____________znów zobaczyć świat______________

________by i nasze dzieci poznały ich czar_________

16 września 2010

"WIERSZE DLA WNUKÓW" Czesław Janczarski


I znów mały tomik wierszy Czesława Janczarskiego, twórcy niezapomnianego Misia Uszatka. 
Wszyscy o tym wiedzą. Z pewnością starsze pokolenia, bo te młodsze już niekoniecznie.


Jest teraz tyle innych misiów i bohaterów, aż trudno się połapać. A tym bardziej przebić się skromnemu jednokolorowemu, staremu pluszakowi. Ja jednak nie daję o nim zapomnieć w naszym domu.


 Dzieci czytają przygody Uszatka, oglądają je w telewizji,
 a nawet posiadają przytulaka podobnego do niego.
 I fajnie się nim bawią. Mam nadzieję, że i on dobrze się u nas czuje.

Ilustracje Wandy Orlińskiej kojarzą mi się osobiście bardzo z moim dzieciństwem. Wiele książek opierało się na pracy tej artystki. Choćby książeczki z serii "Poczytaj mi mamo": "Boję się", "Kiedy byłam mała", "Co mam", "Potworek". Na pewno także je pamiętacie.


Wanda Orlińska ukończyła Wydział Grafiki ASP w Warszawie, a dyplom z wyróżnieniem otrzymała w pracowni samego prof. Jana Marcina Szancera. Tu można oglądnąć część jej prac.


"NAD STODOŁĄ"
Żegnały się boćki
w czas jesieni z nami,
Zapłakała Kasia
rzewnymi łezkami.
Nie płacz, Kasiu, nie płacz
łezkami rzewnymi,
powrócą bociany
do krakowskiej ziemi.
Płynie Wisła, płynie
polami, łąkami,
wszędzie boćkom dobrze,
lecz najlepiej z nami.


"ZBIERAŁ SKRZAT NITKI"
Zbierał skrzat nitki
babiego lata.
Będzie z tych nitek
kaptur dla skrzata.
Będą z tych nitek
dwie rękawiczki
na imieniny
skrzaciej siostrzyczki.


"TATUŚ WRACA Z PRACY"
Stoi Jacek
na balkonie
słyszy: dyń - dyń!
Tramwaj dzwoni.
Już jest tramwaj
niedaleko,
mknie po szynach
szybko, lekko.
Na przystanku
tramwaj staje.
- Kto to wysiadł
czy poznajesz?
- To mój tatuś!
woła Jacek -
wraca, bo już
skończył pracę.


KAW, Warszawa 1988

4 komentarze:

  1. Kurcze! Spojrzałam i nagle znów stałam się dzieckiem! Dziewczynką przeglądającą książki, znam te ilustracje! Nie wiem z jakiej książki były, ale to uczucie powrotu do dzieciństwa, na te kilka sekund- bezcenne!
    Dziękuję :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej!
    Dla mnie te ilustracje też są bardzo sugestywne, tyle, że kojarzą mi się przede wszystkim z małymi, kwadratowymi, cienkimi książeczkami "Poczytaj mi, mamo"
    pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  3. Powrót do dzieciństwa:)bezcenne...

    OdpowiedzUsuń
  4. czy ma ktoś wiersz Czesława Janczarskiego "Zima" bardzo potrzebuje oryginalnej wersji

    OdpowiedzUsuń